PENGARUH PELAKSANAAN METODE DISKUSI TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS IX A DAN KELAS IX B PADA MATA PELAJARAN FIKIH DI MTS NEGERI BATANG KECAMATAN SUBAH
DOI:
https://doi.org/10.69834/dn.v15i1.299Keywords:
Method, Discussion, MotivationAbstract
The purpose of this research is to describe the implementation of the discussion method in the subject of Fiqh at MTs Negeri Batang, to understand students' learning motivation in the subject of Fiqh, and to determine the effect of the implementation of the discussion method on students' learning motivation in the subject of Fiqh at MTs Negeri Batang. This research is a quantitative study with a field research type, using a quasi-experimental method and a nonequivalent control group design. The subjects of the study consist of two classes: IXA (experimental group) and IXB (control group). Data were collected through written tests (pretest-posttest), questionnaires, and documentation, and were analyzed using the t-test with SPSS 16. The results of the study show that the calculated t value = 6.156 with a significance value (2-tailed) of 0.000 < 0.05, thus the null hypothesis (H0) is rejected and the alternative hypothesis (Ha) is accepted. It can be concluded that there is a significant difference in the average learning outcomes of students between the discussion method and conventional learning methods, indicating that the discussion learning method has a significant effect on students' learning motivation in the subject of Fiqh at MTs Negeri Batang, Subah District.
References
Ahmad, mawardi, & Tambak, S. (2018). Penerapan Metode Diskusi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Murid pada Pelajaran Fiqh. Jurnal Al-Hikmah, 15(1). https://doi.org/https://doi.org/10.25299/jaip.2018.vol15(1).1585
Asiyah, M. (2021). Penggunaan Metode Diskusi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fikih Pada Siswa Kelas VI MI Bahrul Ulum Turirejo Kedamean Gresik. SALIMIYA: Jurnal Studi Ilmu Keagamaan Islam, 2(2).
Asri Pakaya SDN, F. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Melalui Metode Diskusi. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Non Formal, 5(3).
Basith, A., Firdaus, T., & Sandria, A. (2023). Peningkatan Motivasi Belajar Anak Melalui Metode Diskusi Interaktif. Rambideun: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(1). https://doi.org/https://doi.org/10.51179/pkm.v6i1.1580
Bastian, A., & Reswita. (2022). MODEL DAN PENDEKATAN PEMBELAJARAN. Indramayu: CV Adanu Abimata.
Damanik, N. (2021). Metodologi Studi Islam. Medan: CV. Prokreatif.
Elisabethangreiny, E., & Saragih, O. (2024). Peran Metode Diskusi dalam Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Mata Pelajaran PAK. Tri Tunggal: Jurnal Pendidikan Kristen Dan Katolik, 3(1). https://doi.org/10.61132/tritunggal.v3i1.940
Herwati, e. a. (2023). Motivasi Dalam Pendidikan (Konsep-Teori-Aplikasi). Malang: PT Literasi Nusantara Abadi Grup.
Hidayati, C., Rofisian, N., & Rahmawati, i. (2024). Penerapan Metode Diskusi Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPAS Kelas IV SD Negeri 1 Towangsan. Dinamika Pembelajaran : Jurnal Pendidikan dan bahasa, 1.
Ida, O., Putu, A., Lestari, S., Negeri, S. D., & Karangasem, T. (2018). Penerapan Metode Pembelajaran Diskusi dan Resitasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Hindu Siswa Kelas IV SD Negeri 2 Tumbu Karangasem. Jurnal Penjaminan Mutu Lembaga Penjaminan Mutu Institut Hindu Dharma Negeri Denpasar, 4(1). http://ejournal.ihdn.ac.id/index.php/JPM
Marsiani. (2022). Upaya Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Menggunakan Metode Diskusi Materi Tema 3 Sub Tema Penemu Yang Mengubah Dunia pada Siswa Kelas VI MI Darul Muta’allimin Dayu Purwoasri Kediri. Jurnal Simki Postgraduate,.
Miranti, R., Roaisyah, E., Saputra, C. A., Pangastuti, D., Yuliani, R., & Syarnubi, S. (2024). Pelaksanaan Metode Diskusi Kelompok Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas V di MI Miftahul Ulum. Jurnal PAI Raden Fatah, 6(1).
Nisa, A. S., Suharyati, I., & Farhurohman, O. (2025). Efektivitas Metode Diskusi terhadap Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPS SD/MI. Jurnal Ilmu Pendidikan, Politik dan Sosial Indonesia .
Ridwan, A., Abdurrohim, & Mustofa, T. (2023). Penerapan Metode Diskusi dalam Meningkatkan Semangat Belajar Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SDN Plawad 04. Jurnal Pendidikan.
Siti, N., Ula, S., & Jamilah, M. (2023). Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Kelas V dengan Menggunakan Model TGT. JPG: Jurnal Pendidikan Guru, 4(3). https://doi.org/https://doi.org/10.32832/jpg.v4i3.14383
Sutikno, M. S. (2019). Metode & Model-Model Pembelajaran. Lombok: Perpustakaan Nasional: Katalog dalam Terbitan (KDT).
Wibowo, Y. R., & Salfadilah, F. (2025). Analisis Penerapan Metode Diskusi pada Pembelajaran PAI untuk Menumbuhkan Karakter Kerja Sama di Sekolah Dasar. JIEP?: Journal of Islamic Education and Pedagogy, 2(01). https://doi.org/10.62097/jiep.v2i01.2056
Wilda, D. A., Nursyamsiyah, S., & Huda, H. (2024). Implementasi Metode Diskusi dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran Fiqih. Jurnal Pendidikan Islam,6.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Hida kamelia, Nalim

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.