PROBLEMATIKA LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM SEBAGAI TANTANGAN DALAM MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN DI ERA MILENIAL
DOI:
https://doi.org/10.69834/dn.v14i1.203Keywords:
Permasalahan, Instansi Pendidikan, Mutu Pendidikan, Era MilenialAbstract
This research aims to analyze the problems faced by Islamic institutions in efforts to improve the quality of education in the millennial era. This research uses a qualitative approach with a variety of library research or literature searches. The references in question are references obtained from books, journals, research report articles and various sites on the internet, research methods that are appropriate to the research objectives and available resources. The combination of several research methods can also provide a more complete picture of the problems of Islamic educational institutions in improving the quality of education in the millennial era. The purpose of research is to strengthen the problems found as a theoretical basis for conducting studies. This research is educational which highlights the main challenges faced by Islamic educational institutions and seeks possible solutions to overcome these problems. This research can be concluded that Islamic education needs to overcome challenges such as curriculum adjustments, the use of technology in learning, developing teacher competencies, and challenges in facing complex social developments in the millennial era. This research is recommended regarding strategies for improving the quality of Islamic education in the millennial era
References
Aniza, A. N., Fadillah, W. F., & ... (2021). Peran Orangtua dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SDN 14 Biru. Jurnal …, 4(3), 150–157.
Annisa, M., Nanna, A. W. I., Sofyan, A., & Kusnadi, D. (2019). Pengembangan Profesionalisme Guru Melalui Pelatihan Pengembangan Tes, Konstruksi Dan Analisis Butir Soal Di Wilayah 2T. LENSA (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan IPA, 9(2), 46–51. https://doi.org/10.24929/lensa.v9i2.63
Arif Muadzin, A. M. (2021). Konsepsi Peran Guru Sebagai Fasilitator dan Motivator Dalam Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 171–186. https://doi.org/10.37286/ojs.v7i2.102
Fadli, M. Z., & Syafi'i, I. (2021). Tantangan Dunia Pesantren Era Milenial. Al-Murabbi: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 7(2), 134-141.
Fajriana, A. W., & Aliyah, M. A. (2019). Tantangan Guru Dalam Meningkatan Mutu. Nazhruna, 2(2), 246–265.
Fauzi, N., & Muhidin, A. A. (2021). Perkembangan Pendidikan Islam di Daerah Minoritas Muslim. Transformasi?: Jurnal Kepemimpinan & Pendidikan Islam, 5(1), 11–27. https://doi.org/10.47945/transformasi.v5i1.501
Guru, P., Komunikator, S., Dalam, F., Pembelajaran, P., Malang, D. A. U., Malang, U. I., Islam, F.
A., Studi, P., & Agama, P. (2021). Peran guru sebagai komunikator dan fasilitator dalam proses pembelajaran pendidikan agama islam smp muhammadiyah 06 dau malang.
Halimah, Si. (2019). Relevansi Kurikulum Pendidikan Islam Dengan Kebutuhan Dunia Kerja Di Era Millenial. Jurnal Al-Makrifat, 4(1), 142–162.
Islamiah, I. D. (2019). Pengaruh Minat Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar Matematika di SMKN 1 Cihampelas. Juornal On Education, 01(02), 453.
Kholil, A. (2021). Kolaborasi Peran serta Orang Tua dan Guru dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Secara Daring. Jurnal Pendidikan Guru, 2(1), 88–102. https://doi.org/10.47783/jurpendigu.v2i1.191
Mahbuddin, A. N. G. (2020). Model Integrasi Media dan Teknologi dalam Pembelajaran PAI. Al-Mudarris (Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam), 3(2), 183–196. https://doi.org/10.23971/mdr.v3i2.2312
Miftachurrozaq, T., & Widodo, H. (2023). Integrasi Pendidikan Agama Islam dalam Kurikulum Sekolah Alam di SD Alam Lukulo Kebumen. Edukatif?: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1), 105–114.
Nurfadilah, S., & Karyawati, L. (2022). 3977-Article Text-7568-1-10-20220530. 6, 9833–9841.
Purwadhi, P. (2019). Pembelajaran Inovatif dalam Pembentukan Karakter Siswa. Mimbar Pendidikan, 4(1), 21–34. https://doi.org/10.17509/mimbardik.v4i1.16968
Rahman, D., & Akbar, A. R. (2021). Problematika Yang Dihadapi Lembaga Pendidikan Islam Sebagai Tantangan Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Nazzama: Journal of Management Education, 1(1), 76. https://doi.org/10.24252/jme.v1i1.25242
Ramadhani, G. S. (2021). Peran Kejaksaan Mewujudkan Keadilan Restoratif Sebagai Upaya Penanggulangan Kejahatan. PROGRESIF: Jurnal Hukum, 15(1), 77–91.
Rasma, K. (2018). Implementasi Model Pembelajaran Inovatif Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Aada Siswa Kelas Xii Sma Negeri 10 Makassar. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., d, 10–27.
Role, T., Parents, O., Improving, I., Quality, T., Islamic, O., Education, R., In, L., Normal, N., In, T., Hamlet, B., Village, B., Pendidikan, P., Islam, A., Agama, F., Parepare, U. M., Pendidikan, P., Islam, A., Agama, F., Parepare, U. M., … Agama, P. (2022). PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM PADA MASA NEW NORMAL DI DUSUN BANCA. XI(September), 1–12.
Sugiyono, S., & Iskandar, I. (2021). Integrasi Sains dan Teknologi dalam Sistem Pendidikan Islam Menurut Pandangan Al-Qur’an. Southeast Asian Journal of Islamic Education, 4(1), 127–144. https://doi.org/10.21093/sajie.v0i0.4102
Suriyati, S., Nurhayati, R., Judrah, M., & Suwito, A. (2021). Madrasah Dan Pertumbuhan Ilmu-Ilmu Islam. Al Asma: Journal of Islamic Education, 3(1), 167–174.
Syam, A. R. (2019). Guru dan Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam di Era Revolusi Industri 4.0. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 14(1), 1. https://doi.org/10.19105/tjpi.v14i1.2147
Syamsidah, S., Ratnawati, T., Qurani, B., & Muhiddin, A. (2021). Peningkatan Kualitas Profesionalisme Guru dengan Pelatihan Model Model Pembelajaran. Seminar Nasional Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat.
Tafonao, T., & Ristiono, Y. B. (2020). Peran Guru Agama dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran dengan Bantuan Multimedia. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 4(1), 9. https://doi.org/10.32585/jkp.v4i1.459
Thalib, R. M. (2017). Sinergisitas Kurikulum Lembaga Pendidikan dan Tenaga Keguruan (LPTK) dengan Kurikulum Sekolah. Panduan Akademik FTK UIN Ar-Raniry Tahun 2016/2017, 120–128.
Umam, K. (2021). Kurikulum dan Tuntutan Kompetensi Abad 21. Nusantara: Jurnal Pendidikan Indonesia, 1(3), 511–526. https://doi.org/10.14421/njpi.2021.v1i3-4
Wahyuni, B. E. N., & Nur, E. (2007). Teori Belajar dan pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Yunof Candra, B. (2019). Problematika Pendidikan Agama Islam. Journal ISTIGHNA, 1(1), 134–153. https://doi.org/10.33853/istighna.v1i1.21
Yusuf, M., & Hasiib, M. Al. (2022). PENGARUH DIKOTOMI ILMU TERHADAP KURIKULUM PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. 2(2).
Zakariyah, A., & Hamid, A. (2020). Kolaborasi Peran Orang Tua dan Guru dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Online di Rumah. Intizar, 26(1), 17–26. https://doi.org/10.19109/intizar.v26i1.5892
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Taufiq Nur, Makmur Jaya Nur, Sudirman P, Zhilla Salsanabila, Mustamir Mustamir
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.