PENGARUH KETERAMPILAN GURU DALAM MEMBERIKAN PENGUATAN PADA PEMBELAJARAN PAI TERHADAP PARTISIPASI AKTIF PESERTA DIDIK DI SMPN 3 SINJAI UTARA

Authors

  • Nurfadillah Desianti Universitas Islam Ahmad Dahlan
  • Suriyati Suriyati Universitas Islam Ahmad Dahlan
  • Makmur Jaya Nur Universitas Islam Ahmad Dahlan

DOI:

https://doi.org/10.69834/dn.v13i2.95

Abstract

This study aims to prove the effect of the teacher's skills in providing reinforcement in PAI learning on the active participation of students at SMPN 3 Sinjai Utara. This research is a quantitative research using a survey approach. Data taken using questionnaires and documents. Data processing uses multiple regression analysis techniques with a significant level of 95% using SPSS 20. This study shows that the skills of teachers in providing reinforcement significantly influence the active participation of students in Islamic Religious Education subjects at SMPN 3 Sinjai. Whereas at a significant value or probability of 0.000 <0.05, the teacher's skills in providing reinforcement have an influence on the active participation of students in Islamic Religious Education subjects at SMPN 3 Sinjai.2). The great influence of the teacher's skills in providing reinforcement to the active participation of students in the subject of Islamic Religious Education at SMPN 3 Sinjai can be seen in the model summary table by looking at R Square = 0.641 or 64.1% so the teacher's skills influence in providing reinforcement to active participation students in the subject of Islamic Religious Education at SMPN 3 Sinjai is 64.1%, the rest is influenced by other factors

References

Adisti Rizma Wihartanti, “Partisipasi Peserta Didik Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris di Sekolah Dasar Pada Blended Learning,” Jurnal Cakrawala Pendas 8, no. 2 (2022): 367–77.

Ali Mudlofir, “Dkk. Desain pembelajaran Inovatif dari Teori ke Praktik” (Cet. I, 2016).

AMAR SANDI, “STRATEGI GURU MATA PELAJARAN AQIDAH AKHLAK DALAM PEMBINAAN AKHLAKUL KARIMAH PESERTA DIDIK DI MADRASAH TSANAWIYAH MUHAMMADIYAH,” t.t.

Andi Auliya Ismunandar, Suriyati Suriyati, dan Nurjannah Nurjannah, “Efektifitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Dalam Mengembangkan Self Efficacy Matematika,” JUMPER: Journal of Educational Multidisciplinary Research 2, no. 1 (2023): 41–51.

Arsyad Arsyad, Wahyu Bagja Sulfemi, dan Tia Fajartriani, “Penguatan Motivasi Shalat Dan Karakter Peserta Didik Melalui Pendekatan Pembelajaran Kontekstual Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam,” POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam 6, no. 2 (2020): 185–204.

Arsyad, Sulfemi, dan Fajartriani.

Barnawi M Arifin, “Microteacing Teori Dan Praktik Pengajaran Yang Efektif Dan Kreatif” (AR-RUZZ MEDIA, t.t.).

Eggi G. Ginanjar, Bambang Darmawan, dan Sriyono Sriyono, “Faktor-faktor yang mempengaruhi rendahnya partisipasi belajar peserta didik smk,” Journal of Mechanical Engineering Education 6, no. 2 (2019): 206–19.

Helmiati, “Melatih Keterampilan Dasar Mengajar,” Yogyakarta: Aswaja Pressindo, 2013.

Issaura Sherly Pamela dkk., “Keterampilan guru dalam mengelola kelas,” Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar 3, no. 2 (2019): 23–30.

Moh Rudini dan Alif Khasanah, “Implementasi Penilaian Pembelajaran Kurikulum 2013 dalam Meningkatkan Partisipasi Aktif Siswa di Sekolah Dasar,” Madako Elementary School 1, no. 1 (2022): 33–44.

Rofiqah Al Munawwarah, “Pengaruh Penerapan Reward dan Punishment Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti Peserta Didik di SMP Muhammadiyah Limbung Kecamatan Bajeng Kabupaten Gowa.,” el-Idarah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 2, no. 2 (2018): 231–56.

Sitti Nuralan, “IMPLEMENTASI PENILAIAN PEMBELAJARAN KURIKULUM 2013 DALAM MENINGKATKAN PARTISIPASI AKTIF SISWA SDN 1 BUGA,” Tolis Ilmiah: Jurnal Penelitian 4, no. 1 (2022).

Widya Putri Wijaya, S. E. Sri Hartini, dan Erlina Sari, “PENGARUH KETERAMPILAN GURU DALAM MEMBERIKAN PENGUATAN TERHADAP HASIL BELAJAR AKUNTANSI DASAR PADA MATERI JURNAL UMUM DI KELAS X AKUNTANSI SMK SWASTA HARAPAN PADANGSIDIMPUAN Oleh,” t.t.

Wihartanti, “Partisipasi Peserta Didik Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris di Sekolah Dasar Pada Blended Learning.”

Wihartanti.

Zainal Aqib, Model-model, media, dan strategi pembelajaran kontekstual (inovatif) (Bandung: Yrama Widya, 2013).

Published

2024-07-03

How to Cite

Desianti, N. ., Suriyati, S., & Nur, M. J. (2024). PENGARUH KETERAMPILAN GURU DALAM MEMBERIKAN PENGUATAN PADA PEMBELAJARAN PAI TERHADAP PARTISIPASI AKTIF PESERTA DIDIK DI SMPN 3 SINJAI UTARA . Dahzain Nur : Jurnal Pendidikan, Keislaman Dan Kemasyarakatan, 13(2), 49–62. https://doi.org/10.69834/dn.v13i2.95